Schotland

7 juli 2017 - Loch Ness, Verenigd Koninkrijk

7 juli (vrijdag)

We werden gebracht naar Schiphol door Lute. Na een korte vlucht arriveerden we om 10.16. Op het vliegveld konden we de auto ophalen. Het links rijden was wel wennen! We reden naar Loch Ness, naar de Dores Inn (deze bleek in Lonely Planet te staan). Daar hebben we millionairs shortbread en een scone gehaald. We hebben een stuk gewandeld, waarbij we zijn uitgekomen bij een begraafplaats.  Daarna naar de Falls of Foyers gegaan. Er was een trail naar een waterval.

8 juli

Rondje Inverness. Inverness Castle (mooi uitzicht, niet toegankelijk voor bezoekers). Inverness Museum en Art gallery, gratis museum over geschiedenis en wildlife diorama’s en beetje over vikingen, met skeletten. Verder bekeken we de Victorian market. Daarna hebben we de Lonely planet route vervolgd naar Urquhart Castle, aan Loch Ness. We zaten ineens tussen de Chinese groepen toeristen en drukte, het kasteel was een highlight rondom het meer van Loch Ness! Het begon met een filmpje over de geschiedenis, waarna een gordijn open ging die met een dramatische touch uitzicht bood op de resten van het kasteel. We hebben de ruïnes bekeken met prachtig uitzicht over het water. Daarna gingen we naar natuurgebied Glen Affric, naar de Dog Falls, waar we 2 trails hebben gecombineerd. Het was een super mooie route, langs de rivier. De houten bruggetjes over diep uitgesleten kolkende rivieren vervelen nooit! We hebben de route vervolgd, nog even uitgestapt voor een oude (1813) brug door ontworpen door Telford. Bleek niet veel meer te zijn dan een stenen boogbrug, toch leuk. Snel gegeten bij de Mac. Aankomst om 22.00 in Casa Poco, waar we 2 dagen lang in de watten gelegd zouden worden. Sloffen, heerlijk ontbijt, beetje tuttige aankleding maar hele aardige vrouw!

9 juli

We gingen naar Glencoe Village, waar we 3 hikes deden in 34 minuten. Ook hebben we Glencoe house bekeken, met 365 ramen. Elke dag van het jaar een ander raam om uit te kijken. Het waren supermooie wandelingen rond een meertje, en kleurige, vochtige bossen. Beetje regen. We reden naar Fort William. Daar hadden we tickets voor iets dat we simpelweg mee móésten maken. We gingen met een echte stoomtrein (!) naar een ander stadje rijden. De real-life Hogwarts express! Voor vertrek konden we even in de locomotief kijken. Die werkt op kolen en werd al goed opgestookt! We hadden een high-tea besteld, dus op ons tafeltje stond er een doos klaar met sandwiches en de thee werd langsgebracht. Het pachtige landschap gleed aan ons voorbij. We gingen over de bekende brug bij Glenfinnan, die in de Harry Potter films voorkomt. Dat was te merken: er waren een  hoop mensen met Harry potter kleren en sjaals aan boord, en zelfs 2 meisjes met Hogwarts gewaden. We zijn gestopt en hebben onze benen gestrekt bij een stationnetje, waar zelfs HP memorabilia werden verkocht in een coupe. Het eindpunt was Maillaigh, een vissersstadje. Daar hebben we een hike gedaan, we waren bang dat het krap werd qua tijd maar we deden het in 1 uur. Daarna hebben we het haventje bekeken en een ijsje gehaald. We hebben zelfs een zeehond gezien!

10 juli

Vandaag was Tim jarig! We gingen naar Glencoe, en ondernamen een fikse hike naar de Lost Valley. Smalle paadjes, rotsachtig, klauteren, love it! Langs de waterval klommen we naar boven. Daarbij moesten we het water oversteken, waarbij ik helaas natte voet heb gehaald haha. Het was heerlijk weer, zonnig en warm, we hebben ons zelfs ingesmeerd! Later werd het iets bewolkter dus geen zonnebril meer nodig. Het was ideaal weer. Boven wachtte de Lost Valley op ons, een platte ‘vallei’ tussen 2 bergen in waar vroeger gestolen vee werd verstopt. Terug hebben we een alternatieve route terug genomen, geklommen en geklauterd. Avontuurlijk!  We bekeken het visitor centre in Glencoe village, dat was niet heel bijzonder maar wel leuk met wat info over het ontstaan van het gebied door gletsjers, over de pioniers van het bergbeklimmen, en een video over de Glencoe Massacre die we niet helemaal konden zien omdat we aan tijd gebonden waren. We wilden namelijk volgens de dienstregeling de Harry Potter trein over de brug zien rijden. We zijn dus naar Glenfinnan gereden. Dat was enorm gaaf! Sfeervol en nostalgisch. Het regende inmiddels. En een paar minuten nadat we er stonden, we hadden nog net een goed plekje uitgezocht waarbij Tim zich verstapte in de modder, hoorden we het puffen van de trein in de verte en zagen we de witte rookwolk die de komst van de trein aankondigde. We hebben er ook een paar herten gezien. Daarna hebben we Neptune’s staircase (8 sluizen om boten 20 m hoogteverschil door kanaal te krijgen) gezien. 's Avonds gegeten Lock In, in Fort Augustus, wat een klein slaperig dorpje bleek te zijn. Tim heeft voor zijn verjaardag met zijn ouders gebeld. Daarna hebben we het laatste stuk gereden, met leuke muziek op. Nog een laatste wandeling gedaan met paraplu, naar een viewpoint langs een eenzame weg. Dat bleek meer een lange trail te zijn, dus na een poos besloten we maar om te keren. Wel mooie wandeling tussen de schapen gehad!

11 juli

We hebben geslapen in de MacKenzie’s Highland Inn, ontbeten met haggis en een Schots ontbijt (Tim dan, ik waag me daar niet aan!). In Aviemore een meerwandeling rondom Loch An Eilein gemaakt, deze duurde wat langer dan verwacht. We hadden een beetje een miezerregen ondanks de zon. We hebben nog op een tak gezeten om uit te kijken over het meer, ondanks de spatjes regen. Over het algemeen vonden we de regen niet erg, dit paste wel goed bij de Schotse sfeer. Daarna hebben we de trail afgemaakt en toen zagen we nog een ruïne op het meer, super tof. Daarna gereden naar het gratis folkmuseum in Newtonmore. Deze lag parallel aan een weg. Het was best wel groot en uitgestrekt. In iets minder dan 2 uur hadden we net genoeg tijd om alles te bekijken. We begonnen in de jaren 1700, met boerenhutjes. Ze hadden ook een oud schooltje uit de jaren 1930, een postkantoortje… Ook een stuk over het boerderijleven. Daarna reden we naar ons hoteltje, we hebben 2,5 uur lang gereden door allemaal kleine schattige landweggetjes en dorpjes, door groene bossen en weilanden en rotsformaties en afgronden om van Newtonmore naar Loch Lomond te komen. Op de weg zag ik een brug van 1730 en werd daar erg enthousiast van. Het laatste stuk was echter afgesloten toen we aankwamen maar geluk bij een ongeluk konden we eten in een fancy hotel voor bejaarden. Daarna was de weg weer vrij en konden we door naar een ontzettend leuke cottage met een hele aardige man. De kamer was ook heel mooi, met uitzicht op een Loch. We hebben nog een stukje gelopen langs deze Loch.

12 juli

Deze dag begonnen we weer aan de ontbijttafel van onze hele leuke host, samen met een Engels echtpaar. Weer haggis gegeten (weer alleen Tim). Daarna naar Ben Arthur gegaan om deze rotsformatie (van 860m hoog) te beklimmen. Het was echt een hele mooie tocht. Ook vlakbij de cottage: maar 1 minuut autorijden van ons B&Btje. Het begon heel steil, tussen de bomen, het begon erg warm en zonnig (insmeren met zonnebrand!). Het bleek al snel dat we teveel kleding aanhadden, dus gingen in een t-shirtje verder. Boven de boomgrens werd het pad vlakker en was het een heerlijke wandeling naar het punt waar de echte beklimming begon; het was steil en klauteren maar goed te doen. We deden 3 uur om boven te komen en ruim 1 uur om af te dalen. Eenmaal boven aten we als beloning een koekje met het beste uitzicht dat die koekjes ooit hebben gezien. Daarna gefacetimed met Tim’s moeder want we hadden even bereik. We namen een ander pad bij de afdaling waardoor we dus een cirkeltje hebben gemaakt als trail. Toen naar de Loch Lomond Steamship Company. Het nieuwste stoomschip van het VK lag daar in het water. Ze willen haar weer opknappen om haar te laten varen. Daarna filerijden voor Glasgow om de auto in te leveren, we werden bijna genaaid over 20 pond omdat het kantoor al dicht was maar als we de volgende dag even zouden terugkomen voor de sleutels zou het geen probleem zijn.

Het hostel lag super centraal maar was niet zo bijzonder. We hadden bunk beds. We zijn nog even Glasgow ingegaan om te avondeten.

13 juli

Begonnen met de auto leveren, daarna een wandeltocht uit de Lonely Planet gedaan. Moderne gallerie in, was niets aan. Geluncht in Merchant Square (een overdekte markt). Daarna naar de kathedraal en de catacomben van Glasgow geweest. We hebben veel tijd doorgebracht in het religiemuseum. Daarna het enige middeleeuwse huis van Glasgow in voor een andere historische tentoonstelling. Daarna vroeg naar huis om op te laden voor de terugreis.

14 juli

We werden opgehaald op Schiphol door Petra en Brigit, erg gezellig!