Vietnam: De toeristen omzeilen - letterlijk...

10 mei 2018 - Lan Ha Bay, Vietnam

10-5-2018

Ik nam de nachtbus naar Hanoi. In principe ideaal, alleen zat de bus al bijna vol en had ik niet een van de stapel-ligbedden, maar een plekje achterin de bus waar we met 5 naast elkaar als sardientjes in een blik lagen. Nou ben ik de eerste om te zeggen dat ik wel van lepeltje lepeltje liggen hou, maar om nou kont aan kont met een vreemde te liggen... hier miste ik Tim wel een beetje!

Ook was me verteld dat je tot 6 uur door kon slapen, maar toen we om 3 uur in Hanoi waren moesten we er toch echt allemaal uit... Eerst zat ik nog met andere backpackers op een trap te wachten, maar een voor een druppelden ze weg. Toen ben ik maar op een krukje bij een noedeltent gaan zitten en later tegenover het kantoor van Friends Travel Vietnam, dat wordt gerund door een Nederlander. Om 6 uur ging het kantoor open en kon ik daar een douche nemen en ontbijten. Kwart voor 8 vertrok de bus richting Lan Ha bay, het minder toeristische maar even mooie (want direct naast gelegen) kleine broertje van Ha Long bay. De bustocht duurde een paar uurtjes, waarna we met de veerboot naar Cat Ba eiland gingen. Daar vertrok de boot. De groep bestond uit een aantal Nederlanders en 2 Fransen. We voeren langs dorpjes op het water, waar Vietnamese vissers woonden op een soort woonboot-vlotten. We kregen een heerlijke lunch en daarna gingen we een uurtje kayakken langs de karst-rotsen die uit het water steken, waar de plek zo beroemd om is.

We gingen onder een paar grotten door en zochten naar zeldzame aapjes die alleen op het eiland leven, maar zagen ze niet. Onderweg plukte ik nog wat plastic uit het water want tja, helaas zijn ze hier niet zo bewust bezig als we gewend zijn in Europa... Daarna konden we van de bovenste reling van de boot af springen en zwemmen in het heerlijk aangename water. Daarna hadden we vrije tijd, waarin we op het dek een boekje konden lezen, en hadden we in de avond een korte workshop spring rolls (loempiaatjes) rollen. Daarna van het uitzicht genoten met een Mojito en geprobeerd inktvisjes te vangen wat helaas (of gelukkig) niet lukte.

De dag erop ontbeten we weer heerlijk en gingen we met onze gids fietsen over Cat Ba, het eiland. Daar bekeken we nog een grot en gingen weer terug op de boot naar Hanoi! Een leuk alternatief voor het toeristische Ha Long Bay, want de rotsen zijn hetzelfde!

Terug in Hanoi dronk ik een boterbiertje in het Harry Potter cafe wat daar zit, waarna ik een Grab pakte naar Stado's appartement. Grab is de Aziatische uber, dus je boekt vervoer via een app. En omdat Hanoi niet is ingericht op auto's maar op brommers, kun je ook die boeken. Ik vroeg me nog af of de backpack op mijn rug geen probleem zou vormen, tot ik bedacht wat de gemiddelde Vietnamees allemaal meekrijgt op een scooter. 6 personen, een bamboestok van 5 meter, manden met levende koppen of een vastgebonden levend varken is hier aan de orde van de dag. Ik kijk inmiddels nergens meer van op. Met bliksem op de achtergrond reden we naar Stado's huis, waar ik mocht overnachten. Hij woont op  6 hoog met prachtig uitzicht over een meer midden in de stad (bijzonder gaaf aangezien het nog steeds bliksemde). Na 20 minuten kwam Stado thuis van zijn werk. Na een borrelplankje (Goudse kaas!) hebben we nog even naar mijn ouders en naar opa en oma gebeld, die hem ook goed kennen. Daarna zijn we uit eten geweest (Italiaanse pasta pesto!)

1. Petra ten Veen:
    15 mei 2018
    Een verhaal als uit een reisgids, superleuk weer!
  2. Lute:
    15 mei 2018
    Mooie avonturen Jamie en heel erg leuk verteld!
  3. Lute:
    15 mei 2018
    Mooie avonturen Jamie en heel erg leuk verteld!