Israël part 2

14 december 2017 - Nazareth, Israël

14 december

Naar meer van tiberias gereden; in Lonely Planet werden veel gebouwen omschreven als ‘monstrosities’. Geen woord van gelogen. Een beetje een sfeerloze kuststad waar niet heel veel te doen was. Door naar Tfat, waar Kabbala is opgericht. Dat lag ons al veel meer; een gezellig stadje met smalle straatjes, synagoges en een ‘artist’s Quarter’ met veel mooie kunstgalerijen. De kleur blauw kwam veelvuldig voor (reden?). Bij een kaasbedrijfje waar we binnen wandelden kregen we verschillende soorten kaas te proeven. We hebben ook een stukje over de begraafplaats gewandeld. In Nazareth ’s avonds gegeten en vroeg naar bed, we stortten in!

15 december

Weer het uitgebreide ontbijt van ons guesthouse gehad. Daarna naar Beit She’an gereden, ongeveer 3 kwartier rijden van Nazareth vandaan. Het was ooit een Romeins en later Byzantijns stadje, tot het werd verwoest in de aardbeving van 749. Hoewel het de best bewaarde Romeinse opgravingen zijn, onder andere het badhuis en theater er nog goed bij lagen en we ons goed hebben vermaakt, maakte Jerash in Jordanië iets meer indruk! Dit omdat ze daar het een en ander hebben herbouwd waardoor de grootsheid beter over kwam.

Daarna terug naar Nazareth, waar we de kerk van de aankondiging door de aartsengel Gabriel hebben bezocht, op de plek waar Maria zou hebben gewoond. Het was een vrij moderne kerk (uit de jaren ’60), misschien niet helemaal wat we hadden verwacht, maar met gave mozaïeken uit allerlei landen. Ernaast lag het kerkje van Jozef, uit de jaren 1910.  We hebben even de Witte moskee van binnen bekeken. Verder hebben we ook de Grieks Orthodoxe kerk van de aankondiging bezocht (volgens hun leer was Maria niet thuis, maar bij de bron). In de crypte loopt nog steeds een stroompje. Door de stad heen is merkbaar dat kerst eraan komt; vrij veel smakeloze lampjes en hier en daar een kerstboom. Toch wil ’t gevoel door de warmte niet echt komen. We sloten de dag af in een klein eettentje waar we de beroemde katayef ontdekten. Het is een oliebol achtig gefrituurd stukje heerlijkheid met geitenkaas en kaneel en zoete siroop. Hopelijk is het ergens in Nederland ook te krijgen.

16 december

Omdat ons hostel pas om 9 uur ontbijt serveerde en daar niet vanaf wilde wijken, besloten we om maar eens eerder de deur uit te gaan. We gingen eerst naar Haifa, naar de tuinen van het Baha’i-geloof. We hadden hier nog nooit van gehoord maar het werd aangeraden in de Lonely Planet. (Het Baha’i-geloof bleek trouwens een monotheïstische religie te zijn met wereldwijd 5 miljoen volgers). De tuinen beslaan een indrukwekkende 19 terrassen (naar de profeet en de eerste 18 volgelingen) en zijn symmetrisch met stromend water (voor de meditatieve waarde). Ookal kenden we deze religie niet, het beantwoordde wel alle vraagtekens die Jamie had bij andere religies: ze kennen totale gelijkheid tussen mannen en vrouwen, kennen geen regels over wat je wel of niet mag eten en je kan pas op je 15e bewust kiezen voor het geloof. Ze streven harmonie en wereldvrede na , universeel verplicht onderwijs en harmonie tussen religie en wetenschap. In het kort houdt het in dat er één God is, die profeten naar de aarde stuurt (in het verleden bijvoorbeeld al Abraham, Krishna, Mozes, Buddha, Jezus en Mohammed). Omdat de wereld constant verandert, moet er soms een nieuwe profeet komen om de leer in hedendaagse taal uit te leggen (dus geen regels blijven volgen die 2000 jaar geleden zijn opgesteld!).

Delen van de tuinen zijn te bezichtigen, waaronder het deel met het heiligdom, maar om de terrassen te kunnen afdalen moesten we wachten op de tour van 12 uur, die 3 kwartier duurde en waar we nog meer kregen uitgelegd over het ontstaan van dit geloof en hoe het wordt beoefend.

Akko (Knight’s hall, tunnel, museum dicht, schilderijen expositie).

17 december

Caesaria